Söndag 14 april, 2019
En kort beskrivning om vad som hände på Sveriges Förenade Filmstudios årsmöte 2019.
Som vanligt inleddes årsmötet med en kortfilm. Denna gång visades filmen Hängivelse (1965) i regi av Ingrid Thulin med Allan Edwall, Maud Hansson och Meta Velander.
Vid upprop av röstberättigade ledamöter från närvarande filmstudior konstaterades att 49 st (av 98) studior var representerade.
SFF: s styrelse gavs som vanligt ansvarsfrihet för den ekonomiska berättelsen och årsmötet godkände även budgeten för 2019. Medlemsavgiften för 2019 (17 kr/medlem och visning) lämnades oförändrad.
Valberedningens förslag om nyval av Tenneh Kjellsson (Gällivare) som styrelseledamot i SFF röstades igenom.
Lena Hermansson från Ådalens Filmstudio påtalade bl a problemen med filmsändningar från Postnord.
Nytt filmpris kommer att införas: ”Årets Filmstudio”. Alla medlemmar i en filmstudio kan vara med om att nominera en filmstudio som de anser vara förtjänt av titeln. Prissumman kommer att vara 10000kr och vinnaren presenteras vid varje årsmöte.
Styrelsen fick i uppdrag att diskutera om möjligheten för filmstudior att kunna sälja enstaka lösnummer av Tidskriften Filmrutan.
Efter lunch visades ytterligare en kortfilm: Arne Sucksdorffs film Uppbrott (1948) där vi kunde se Katarina Taikon dansa i lägereldens sken med koreografi av Birgit Cullberg.
Ett intressant föredrag hölls av Johanna Koljonen som handlade om framtidens filmvisningar. Hon pekade bl a på den stora ökningen av filmutbudet som skett de senaste åren och som kommer att fortsätta i framtiden med aktörer som Netflix, HBO, Apple, Disney, och Amazon.
SFF:s filmpris 2019 delades ut till filmtidskriften FLM. Representant för FLM, (Jacob Lundsröm, chefredaktör) valde att visa den franska musikalfilmen Paraplyerna i Cherbourg.
Som vanligt bjöd SFF såväl röstberättigade som icke röstberättigade delegater på lunch och middag. Kvällen avslutades med förhandsvisning av filmen Den siste gentlemannen med bl a Robert Redford.